Arta de a pune întrebări

Curs 2021-2022, Miercuri 16-20 (online)

Există două moduri de a ne raporta la filosofie. Unii o văd ca pe o întreprindere sistematică, o încercare de a explica lumea cu ajutorul unui sistem. Alții o văd ca pe un parcurs al întrebărilor, o activitate și un exercițiu al interogației, raționalizării, lucidității. Filosofia ca sistem sau filosofia ca filosofare?

Ce vă propun în acest curs este ca, situați în această a doua direcție, a filosofiei ca activitate și exercițiu al întrebării, să înțelegem mai bine cum se pun întrebările filosofice. Deși vom face numeroase incursiuni în istoria filosofiei, nu vă propun un curs istoric, ci unul aplicat și centrat pe texte. Pe un text, mai precis, unul dintre marile texte filosofice ale culturii occidentale.

Pe parcursul acestui semestru vom citi împreună Seneca, Scrisorile morale către Lucilius. Scrisorile sunt un text literar-filosofic despre care credem că a fost scris de Seneca în ultimul an din viață în împrejurări dramatice (când, retras din politică unde participase, o vreme, la administrarea imperiului și la ceea ce azi am numi public relations office a împăratului Nero, își aștepta, literalmente, condamnarea la moarte). De-a lungul timpului textul a fost citit ca un epistolar real (deși tot ce știm despre Lucilius știm de la Seneca), ca un text editat, pornind de la o corespondență reală, întinsă pe mai mulți ani, sau ca un text literar- filosofic, un fel de teatru filosofic sau o introducere în filosofie. În repetate rânduri, în Scrisori, Seneca ne spune că scrie pentru posteritate și că intențiile sale sunt preponderent pedagogice. Că, citind și meditând asupra Scrisorilor, putem învăța filosofie. Ce fel de filosofie? Iată ce vom încerca să aflăm.

Iar în lectura noastră ne vom plasa în postura personajului literar Lucilius, cel care adresează întrebarea care declanșează fiecare dintre scrisori. Ne vom întreba care era aceast întrebare? Cum am putea-o reconstitui? Fiecare dintre noi va fi, pe rând, Lucilius. Ca exercițiu de seminar, vom încerca să reconstituim aceste scrisori lipsă ale lui Lucilius, și să înțelegem cealaltă parte, cea dispărută, din acest dialog filosofic.

Dacă vreți să aflați mai mult despre contextul în care s-au născut întrebările care au dus la formularea planului de curs de mai jos, aici e o parte din poveste.

Plan de curs

Cursul va avea loc online miercuri (16-20).

Dacă doriți să vă înscrieți, email la dana.jalobeanu@gmail.com până la data de 10 octombrie.

Chestiuni practice

Cursul și seminarul se vor desfășura online, pe zoom. Putem programa și câteva întâlniri față-în față fie pentru consultații, fie pentru întrebări suplimentare, fie la colocviul final. Vor fi două ore de curs – prelegere sau dialog cu invitații la curs – și două ore de seminar pe text și dezbatere. Evaluarea va avea loc pe parcurs, studenții vor avea de predat teme scrise (reconstituirea întrebărilor lui Lucilius) la niște deadline-uri fixate de comun acord. Temele predate după expirarea deadline-ului nu se iau în considerare.

Prezența studenților este obligatorie. Nu pot lua cursul decât studenții care au făcut dovada activității de seminar prin prezența la mai mult de jumătate plus una din întâlniri.

Evaluare

  • Pentru seminar: Reconstituiți trei dintre scrisorile pierdute ale lui Lucilius
    • Ce aveți de făcut: mai întâi să scrieți un plan/draft pe care să veniți să-l discutăm (deadline 1 decembrie)
    • Să rescrieți textul după această discuție și să mi-l trimiteți să-l corectez (deadline 10 decembrie)
    • Să rescrieți conform feed-back-ului primit (deadline 10 ianuarie)
    • cele mai bune scrisori vor apărea pe acest site (și autorii lor vor primi nota 10)
  • Pentru curs: examen scris și oral
    • în locul examenului scris, puteți alege să scrieți o recenzie (pentru o carte din lista pe care o găsiți în drop-box, sau în lista de bibliografie secundară de mai jos). Dacă alegeți să faceți asta, veniți la o întâlnire de tip office-hours să discutăm individual pașii pe care-i aveți de făcut.
  • Alte activități care se pot nota, contribuind la o notă mai bună la seminar/examen
    • blog-posturi pe acest blog (definirea unor concepte, lămurirea unor chestiuni de context etc.)

Bibliografie

Ediții ale corespondenței

Seneca, Letters on ethics, translated by Margaret Graver and A.A. Long, University of Chicago Press, 2015

Seneca, Seneca Epistles, translated by Richard M Gummere Loeb Classical Library. 10 ed. 3 vols Cambridge Massachusets: Harvard University Press, 2002.

Seneca, Epistole Către Lucilius. Translated by Ioana Costa. 2 vols București: Polirom, 2007 (sau edițiile următoare).

Seneca, Scrisori Către Luciliu. Translated by Gheorghe Guțu.  București: Humanitas, 2020.

Cele mai bune cărți pe tema filosofiei ca filosofare:

Foucault, Michel. Hermeneutica Subiectului.  Bucharest: Polirom, 2004.

Hadot, Pierre. Philosophy as a Way of Life: Spiritual Exercises from Socrates to Foucault. Translated by Michael Chase.  New York: Blackwell, 1997.

Sorabji, Richard. Emotion and Peace of Mind : From Stoic Agitation to Christian Temptation.  Oxford: Oxford University Press, 2000.

Nehamas, Alexander. The Art of Living: Socratic Reflections from Plato to Foucault. Vol. 61: University of California Press, 1998.

Cărți despre Seneca:

Griffin, Miriam, Seneca: A Philosopher in Politics. 2nd edition ed.  Oxford: Clarendon Press, 1992.

Ilsetraut Hadot, Sénèque: Direction Spirituelle Et Pratique De La Philosophie.  Paris: Vrin, 2014.

Inwood, Brad. Reading Seneca: Stoic Philosophy at Rome.  Oxford: Oxford University Press, 2005.

Ker, James. The Deaths of Seneca.  Oxford – New-York: Oxford University Press, 2009.

Romm, James S. Dying Every Day: Seneca at the Court of Nero. Vintage, 2014.

Wilcox, Amanda. The Gift of Correspondence in Classical Rome: Friendship in Cicero’s Ad Familiares and Seneca’s Moral Epistles. University of Wisconsin Pres, 2012.

Williams, Gareth D. The Cosmic Viewpoint: A Study of Seneca’s’ Natural Questions’. Oxford University Press, 2012.

Articole lămuritoare

Cancik-Lindenmaier, Hildegard. “Seneca’s Collection of Epistles: A Medium of Philosophical Communication.” In Ancient and Modern Perspectives on Bible and Culture, edited by A. Yarbro Collins, 88-110. Atlanta, Georgia: Scholars Press, 1998.

Cermatori, Linda. “The Philosopher as Craftsman: A Topos between Moral Teaching and Literary Production.” In Seneca Philosophus, edited by Jula Wildberger and Marcia Colish, 295-318. Leiden: De Gruyter, 2014.

Davies, Mark. “Living with Seneca through His Epistles.” Greece & Rome 61, no. 1 (2014): 68-90.

Edwards, Catharine. “Absent Presence in Seneca’s Epistles: Philosophy and Friendship.” The Cambridge Companion to Seneca  (2015): 41-53.

Graver, M. “Honeybee Reading and Self-Scripting: Epistulae Morales 84.” In Seneca Philosophus, edited by Jula Wildberger and Marcia Colish, 269-93. Berlin: De Gruyter, 2014.

Graver, Margaret. “Anatomies of Joy. Seneca and the Gaudium Tradition.” In Hope, Joy and Affection in the Classical World, edited by Ruth R Caston and Robert A Kaster, 123-43. Oxford: Oxford University Press, 2016.

Griffin, Miriam. “Seneca’s Pedagogic Strategy: “Letters” and “De Beneficiis”.” Bulletin of the Institute of Classical Studies. Supplement  (2007): 89-113

Schaffer, John. “Seneca’s Epistulae Morales as Dramatized Education.” Classical Philology 106, no. 1 (2011): 32-52.

Sellars, John. “Context: Seneca’s Philosophical Predecessors and Contemporaries.” In Brill’s Companion to Seneca, edited by Gregor Damschen and Andrea Heil, 97-115. Leiden-Boston: Brill, 2014.

Sellars, John. “Justus Lipsius’s De Constantia: A Stoic Spiritual Exercise.” Poetics Today 28, no. 3 (2007): 339-62.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s